dijous, 24 de març del 2016

Tossal de Rus i Puigllançada

El cim del Puigllançada, ben nevat, amb el Pedraforca al fons a l'esquerra.
El Puigllançada és un cim de 2.400 metres i escaig que senyoreja la capçalera del Llobregat, entre el coll de Pal i el de la Creueta. Els seus vessants, suaus i arrodonits, el fan força accessible tot i ser força dreturers.

Iniciem l'excursió al coll de la Creueta (1.922 m), en la carretera que comunica la Cerdanya i el Berguedà, entre la Molina i Castellar de n'Hug. Per començar, ascendim un parell de bonys i prenem les mides sobre l'estat de la neu, que és excel·lent. A mesura que el cos s'activa mirem a tot arreu i no parem d'anomenar les serres i cims que la panoràmica ens ofereix.

Atenyem el primer dels bonys destacats, el cim de Pla Baguet (2.031 m), i tot seguit baixem al collet del Tossal de Rus (1.871 m) on hi ha uns coberts i un refugi de pastors. A continuació ascendim el tossal de Rus (2.116) per la seva carena est, on el fort vent es deixa notar. Des del cim valorem les opcions per pujar el Puigllançada. Baixem a la collada de les Tortes (1.950 m) i enfilem pendent a munt per anar a buscar la carena sud-est. A mitja pujada ens arrecerem en unes roques per descansar i menjar alguna cosa. El vent és cada vegada més intens i esgotador. Però ja està bé encarar-se, de tant en tant, als rigors de la muntanya hivernal.

Reprenem la marxa i arribem al cim del Puigllançada (2.408 m), en el mateix moment que ho fa un grup d'esquiadors de muntanya provinents del vessant nord. Fins aquest punt l'excursió havia estat del tot solitària, com ho serà també el retorn.

Les vistes des del cim són esplèndides: les muntanyes del Berguedà (Catllaràs, Rasos de Peguera, Ensija, Pedraforca, Cadí, Moixeró...), la Tossa d'Alp, la Cerdanya, el Puigmal, el Taga, el Montgrony... També albirem en la llunyania sobre una fina boirina, les siluetes del Montseny i Montserrat.

Iniciem el descens per la costa Geperuda fins a l'inici d'una pista que ja no deixarem fins al punt d'inici de l'excursió. En arribar al collet del Tossal de Rus ens aturem a menjar una mica a recer dels coberts. És un indret fred i solitari que despertarà de la hivernada quan el bestiar pugi cap a les pastures a passar l'estiu.

En total unes 5.20 h d'excursió (una horeta menys si descomptem les parades) i uns 900 metres de desnivell d'ascens acumulat. Una bona excursió i un regal d'inici de primavera que ens ha fet gaudir d'unes condicions de neu que no han sovintejat durant l'hivern que acabem de deixar enrere.

El Montseny des del coll de la Creueta.
D'esquerra a dreta: la serra d'Ensija, el Pedraforca i el Comabona des del Puigllançada.
El tossal de Rus, a la dreta, i el Puigmal en segon terme.

a片 ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.